I etap - 7 listopada 2014 r. - godz. 900
II etap - 13 stycznia 2015 r. - godz. 1100 III etap - 27 lutego 2015 r. - godz. 1100
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury
I. Obszary umiejętności sprawdzane na
każdym etapie Konkursu
1) myślenie matematyczne,
2) korzystanie z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym,
3) prowadzenie elementarnych rozumowań matematycznych i uzasadnień.
II. Treści kształcenia
Etap I
Własności liczb naturalnych: podzielność, cechy podzielności, liczby pierwsze, złożone. Rozkład liczby na czynniki pierwsze. Wyznaczanie NWW i NWD. Własności zapisu liczb w systemie dziesiętnym i rzymskim. Porównywanie liczb. Działania na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych dodatnich. Wyrażenia dwumianowane. Obliczanie ułamka danej liczby. Własności dzielenia z resztą. Kolejność wykonywania działań. Wykorzystanie własności ułamków w sytuacjach praktycznych. Porównywanie różnicowe i ilorazowe. Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb. Wykonywanie obliczeń zegarowych, kalendarzowych w sytuacjach praktycznych. Proste prostopadłe i równoległe. Kąty i ich rodzaje. Konstruowanie i klasyfikacja trójkątów. Trójkąty i czworokąty oraz ich własności. Obliczanie pól i obwodów wielokątów. Koło i okrąg oraz pojęcia z nimi związane. Obliczanie pola powierzchni i objętości prostopadłościanów. Wykorzystanie własności figur. Odczytywanie i interpretacja danych przedstawionych w tekstach, wykresach, tabelach i diagramach. Skala i plan. Zamiana i stosowanie jednostek długości, pola powierzchni, objętości, masy, czasu.
1) myślenie matematyczne,
2) korzystanie z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym,
3) prowadzenie elementarnych rozumowań matematycznych i uzasadnień.
II. Treści kształcenia
Etap I
Własności liczb naturalnych: podzielność, cechy podzielności, liczby pierwsze, złożone. Rozkład liczby na czynniki pierwsze. Wyznaczanie NWW i NWD. Własności zapisu liczb w systemie dziesiętnym i rzymskim. Porównywanie liczb. Działania na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych dodatnich. Wyrażenia dwumianowane. Obliczanie ułamka danej liczby. Własności dzielenia z resztą. Kolejność wykonywania działań. Wykorzystanie własności ułamków w sytuacjach praktycznych. Porównywanie różnicowe i ilorazowe. Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb. Wykonywanie obliczeń zegarowych, kalendarzowych w sytuacjach praktycznych. Proste prostopadłe i równoległe. Kąty i ich rodzaje. Konstruowanie i klasyfikacja trójkątów. Trójkąty i czworokąty oraz ich własności. Obliczanie pól i obwodów wielokątów. Koło i okrąg oraz pojęcia z nimi związane. Obliczanie pola powierzchni i objętości prostopadłościanów. Wykorzystanie własności figur. Odczytywanie i interpretacja danych przedstawionych w tekstach, wykresach, tabelach i diagramach. Skala i plan. Zamiana i stosowanie jednostek długości, pola powierzchni, objętości, masy, czasu.
Etap II
Zakres treści obowiązujący w I etapie. Działania na liczbach całkowitych i ułamkach ujemnych. Zaokrąglanie liczb. Obliczenia związane z prędkością, drogą i czasem oraz zamiana jednostek prędkości. Siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów prostych. Wykorzystanie własności figur w sytuacjach praktycznych. Rozwiązywanie zadań realistycznych z wykorzystaniem wiadomości i umiejętności objętych wymienioną tematyką.
Zakres treści obowiązujący w I etapie. Działania na liczbach całkowitych i ułamkach ujemnych. Zaokrąglanie liczb. Obliczenia związane z prędkością, drogą i czasem oraz zamiana jednostek prędkości. Siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów prostych. Wykorzystanie własności figur w sytuacjach praktycznych. Rozwiązywanie zadań realistycznych z wykorzystaniem wiadomości i umiejętności objętych wymienioną tematyką.
Etap III
Zakres treści obowiązujący w I i II etapie. Wykorzystanie prostych wyrażeń algebraicznych i rozwiązywanie prostych równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Zadania dotyczące obliczenia procentu danej liczby. Rozwiązywanie zadań typu: „Uzasadnij, że …” w obszarze wymienionej tematyki.
Zakres treści obowiązujący w I i II etapie. Wykorzystanie prostych wyrażeń algebraicznych i rozwiązywanie prostych równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Zadania dotyczące obliczenia procentu danej liczby. Rozwiązywanie zadań typu: „Uzasadnij, że …” w obszarze wymienionej tematyki.
Forma
Konkursu
Zestaw
konkursowy składał się będzie z:
1) zadań otwartych,
2) zadań wielokrotnego wyboru,
3) zadań na dobieranie,
4) zadanie typu prawda – fałsz,
5) zadań z „luką”,
6) krzyżówki.
III. Proponowana literatura:
Bobiński Z.,
Nodzyński P., Uscki M., Koło matematyczne
w szkole podstawowej, Wydawnictwo AKSJOMAT, Toruń, wyd. 2008 – temat 6:
Ważenie, temat 9: Kalendarz, temat 11: Prędkość, droga, czas, temat 15: Liczby
naturalne, cz. 1.
Dariusz
Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i
nauczycieli matematyki uczących w klasach 2 i 3 szkoły podstawowej, Firma
Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012 [dostępne tylko w wersji elektronicznej:http://zasobyip2.ore.edu.pl/ ]
Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli
matematyki uczących w klasach 4. 5 i 6
szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012 [dostępne tylko
w wersji elektronicznej:http://zasobyip2.ore.edu.pl/
]
Dariusz
Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w
klasach 2 i 3 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011 [dostępne tylko w wersji elektronicznej:http://zasobyip2.ore.edu.pl/
]
Dariusz
Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w
klasach 4. 5 i 6 szkoły podstawowej, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011 [dostępne tylko w wersji elektronicznej:http://zasobyip2.ore.edu.pl/
]
Przykładowe testy z ubiegłych lat tutaj
Przykładowe testy z ubiegłych lat tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz